söndag 24 juli 2011

Tak på plats

Det fortsätter bra med bygget. Har inte uppdaterat här på ett tag, men i tisdags kom takpannorna och lades ut samma dag. Hade beställt hjälp av bilen som körde ut dem att även lyfta upp dem på taket och det kan varmt rekommenderas. Kranföraren styrde pallen och vi lyfte av och la buntarna av pannor på uppmätta avstånd inför läggningen. Det underlättade läggningen enormt och man slapp hålla på och bära upp dem på taket. Samma dag monterades även vindskivorna.
Sen dess har jag roat mig med spikläkt, panel, vindskiveplåtar och dörr. Har fortfarande lite panel kvar att sätta dit, men virket tog slut. Ska fylla på och sätt upp det sista imorgon tänkte jag. Ska även beställa lockläkten. Vill ha samma typ av läkt som på huset och jag har för mig att den heter hattläkt, p.g.a. att den ser ut som en hatt i profil.
Monteringen av dörren gjorde jag med karmskruv, men hade lite bekymmer då monteringsanvisningen inte hade med alla steg. Nämligen det att om man kör med karmskruv ska man borra upp hålen i dörren med 14 mm borr. Annars funkar inte karmskruven. Detta stod det inget om i beskrivningen, men nätet är en bra källa tillsammans med lite analytiskt sinne själv.
Nedan finner ni bilder från arbetet under veckan.





Inga kommentarer: