lördag 9 juli 2011

Takstolar

När man väl har stomrest så behöver man ju takstolar till taket och tyvärr så blev det ju ganska snabbt på som jag bestämde mig för att bygga alltihopa själv, vilket har fått till konsekvens att det inte går att få tag i färdiga takstolar från någon leverantör förrän efter sommaren.
Hade inte tänkt tillbringa semestern med att bara sitta och vänta så det blev till att göra även takstolarna själv. Ett grymt bra hjälpmedel till detta som jag fick nys om via olika bloggar och forum är Takstolsboken. Det är en bok som går igenom grunderna för takstolar. Snözoner, laster, dimensionering, olika varianter av takstolar, etc. Som grädde på moset följer det dessutom med ett beräkningsprogram för att dimensionera sina takstolar. Lätt att använda. Man knappar in spännvidder, snözon och lite annan indata och sedan gör programmet en beräkning. Som resultat får man både en ritning och en skiss över spikplattor som behövs och var man ska spika i dessa. Rekommendera verkligen om ni har tänkt göra egna takstolar. Jag lånade den på biblioteket, men den finns också att köpa om man vill skaffa ett eget exemplar.

Var iväg och köpte virke till takstolarna igår fredag och idag lördag var det dags att sätta ihop dem. Lite av löpande band princip, men med mycket spikande. Ca 2400 ankarspikar är nu islagna, vilket känns i handen och armen.


Imorse såg det ut så här... allt virke uppsågat och redo för att sättas ihop...


Fick hjälp av en kompis under förmiddagen och vid lunch var hälften av takstolarna klara....


Efter några till timmars jobb på kvällen var så alla takstolarna klara. Skönt.
Nu får man äntligen börja regla upp väggar och det ska bli skoj. Då får man en känsla av storleken på byggnaden.



1 kommentar:

Helgi sa...

Hej!

Skulle ni vilja skriva om ert villabygge på ett byggforum? Jag tror ni skulle tycka det var skoj, och det skulle definitivt bli uppskattat.

Jag jobbar på ett byggforum och skulle kanske kunna erbjuda en liten morot. Hör av dig på mejl så berättar jag mer! helgibyggla@gmail.com

Vänliga hälsningar
Helgi